Μαθητής

Μαθητής

Δευτέρα 18 Απριλίου 2016

ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ





Συγγραφείς:
Παρασκευή Μπάρλα (εισαγωγή)
Κωνσταντίνος Βάγιας
Ελένη – Μαρίνα Βοτσαΐτη
Γεράσιμος Μαστραπάς
Σπυριδούλα Μοσχοπούλου
Δημήτριος Μπαλκούρας
Σοφία Τριανταφυλλίδη
Κωνσταντίνος Φουσέκης
Κωνσταντίνα – Μαρία Χουλιάρα
                                               
Σχολείο: Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου


Διεύθυνση :  Ευηνοχώρι


Τηλέφωνο σχολείου: 2631039357


e-mail σχολείου: mail@gym-evinoch.ait.sch.gr


Είδος εργασίας:  Εργαστήρι δημιουργικής γραφής








ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι μαθητές της Α΄ τάξης του Γυμνασίου εμπνεόμενοι από την ποίηση του Κωστή Παλαμά και συγκεκριμένα από την ποιητική του συλλογή «Οι Καημοί της Λιμνοθάλασσας» δίνουν το δικό τους στίγμα δημιουργικής γραφής.
Δημιουργούν όχι μόνα ποιήματα αλλά και ακροστιχίδα με το όνομα του μεσολογγίτη ποιητή.
ΛΕΞΕΙΣ – ΚΛΕΙΔΙΑ: δημιουργική γραφή, λιμνοθάλασσα, Μεσολόγγι, πηγή έμπνευσης

















ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΟΡΙΣΜΟΣ: Δημιουργική γραφή (creative writing) : η τέχνη του γράφειν
Η δημιουργική γραφή είναι ένα «παιχνίδι και πειραματισμός με τη συγγραφή»(Καλογεροπούλου 2006: 72-73).
Με άλλα λόγια, η δημιουργική γραφή ανοίγει δρόμο σε μαθητές και μαθήτριες να συνθέσουν τις εμπειρίες ζωής με τις γνώσεις που αποκτούν στην εκπαίδευση: να συνδυάσουν την ατομική εμπειρία της σχολικής αυλής με τις γνώσεις φυσικής ιστορίας και περιβάλλοντος σ’ ένα φαντασιακό επίπεδο


ΣΤΟΧΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη λογοτεχνική ανάγνωση και να αγαπήσουν περισσότερο τη Λογοτεχνία
  • Να διαβάσουν Λογοτεχνία και να γίνουν απαιτητικότεροι αναγνώστες
  • Να ασκηθούν στην τέχνη της γραφής,
  • να παραγάγουν κείμενα,
  • να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους μέσα από τη συνεχή άσκηση,
  • Να προβληματιστούν πάνω στη διαδικασία της γραφής, το χρόνο και τον κόπο που απαιτεί
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι, για να γράψουν, πρέπει πρώτα να μάθουν να διαβάζουν και ότι δεν αρκεί να έχεις ταλέντο, για να γίνεις συγγραφέας


ΠΟΙΗΣΗ
 Απουσιάζει από τη σχολική τάξη μια μεγάλη κατηγορία διδακτικών προσεγγίσεων που θα είχε ως κύριο και βασικό στόχο την ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας των παιδιών.  
 Απουσιάζει ,δηλαδή, η διδακτική προσέγγιση που θα επιτρέψει στο παιδί να δει την ποίηση από μέσα, να παίξει με τις λέξεις, να απομυθοποιήσει την ιερότητα του ποιητικού λόγου και να τον αντιμετωπίσει ως μια απλή κατασκευή.
Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης η ανάγνωση ενός ποιήματος συνοδεύεται από έναν αγώνα ανακάλυψης του νοήματος. Την ποίηση δεν την αναλύουμε για την κατανοήσουμε. Αντίθετα τη νιώθουμε ,την απολαμβάνουμε, τη βιώνουμε.
  Επειδή, λοπόν, τα τελευταία χρόνια η κοινωνία μας βρίσκεται στα πρόθυρα μια σημαντικής κρίσης ηθικών αξιών, αποφασίσαμε μέσα από τη διδασκαλία ποιημάτων του Κωστή Παλαμά και τις ασκήσεις δημιουργικής γραφής να βοηθήσουμε τους μαθητές να εντοπίσουν ένα σταθερό έδαφος, για να οικοδομήσουν το δικό του ηθικό κώδικα. Στόχος μας να συνειδητοποιήσουν τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον και να ευαισθητοποηθούν για τα προβλήματα που συνδέονται μ’ αυτό. Να γνωρίσουν, επίσης , τοπικά περιβαλλοντικά θέματα καθώς και τις μεθόδους και τις πηγές, ώστε να διαχειρισθούν τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες και συμβουλές για το περιβάλλον καθώς και τη δημιουργία ευκαιριών για περιβαλλοντική δράση.
Οι ασκήσεις δημιουργικής γραφής μπορούν να αποτελέσουν ένα κίνητρο για προβληματισμό, για ανάπτυξη νέων τρόπων σκέψης και νέων μεθόδων προσέγγισης και επίλυσης προβλημάτων.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, μαθητές της Α΄ Γυμνασίου εμπνεόμενοι από την ποιητική συλλογή του Κωστή Παλαμά «Οι Καημοί της Λιμνοθάλασσας» δίνουν το δικό τους στίγμα δημιουργικής γραφής. Καταφέραμε όχι μόνο οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με την ποίηση του Παλαμά αλλά και να γνωρίσουν καλύτερα και να αγαπήσουν το φυσικό περιβάλλον. Ας τους απολαύσουμε...

«Πατρίδα δοξασμένη»


Τόσον καιρό θέλω να ‘ρθεις
εδώ να σ’ αγκαλιάσω,
και να μου εκμυστηρευτείς
το μυστικό σου αλλιώς θα σκάσω.


Αλήθεια τι να ‘ναι αυτό που λένε Μεσολόγγι,
τι είναι η τόση ομορφιά, τα δέντρα, τα μελίσσια,
τι είναι αυτό που λένε «αφέντη» τώρα όλοι οι λόγγοι,
που έχει υπέροχα νερά κι ανθρώπους κυπαρίσσια;


Αυτό που έχει νιες και νιους
που ξέρουν να αγαπούνε
φλογίζει καρδιές, αστράφτει ψυχές, δεν τα χωράει ο νους·


όπου σταθούν κι όπου βρεθούν όλοι για αυτά θα πούνε
έχει νησιά, έχει  ομορφιά και περιβάλλον,  το ακούς
εσύ διαβάτη που περνάς και θέλεις όλοι να το αγαπούνε;
Σοφία Τριανταφυλλίδη, Α2


...Στο θαλασσοφίλητο ακρογιάλι,
την ροδοδάκτυλη αυγή,
τρίζοντας το πόδι στο θαλασσινό χορτάρι
αρμονικό το άκουσμα, αγαλλιάζει η ψυχή.
Και καθώς η δύση δέχεται τη μαυρίλα,
λίμνη μου αφανίζει τα αλάτια σου
φυσάμε δυνατά για να  ξαναδούμε την πρύμνη σου.
Ήλιε χρυσέ, όταν κλείνεις τα μάτια σου,
αγγίζεις τη λίμνη μας...
Ελένη Μαρίνα Βοτσαΐτη, Α1


Την θέα της Λιμνοθάλασσας
με τα πολλά νησιά
την παρατηρούσε ο Παλαμάς
από την ακρογιαλιά.


Τελικά ο Παλαμάς
έγινε ένας ποιητής
και με διαφορά
ο καλύτερος της γης.


Η μοναξιά τον έφαγε
δεν  άντεχε άλλο πια
αλλά βρήκε για παρέα
τη  λιμνοθάλασσα με τα πουλιά.


Κωνσταντίνος Φουσέκης, Α2


«Η Λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου»


Η Λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου
καθρεφτίζεται στο μυαλό μου και
εγώ αναρωτιέμαι πότε θα ξαναβρεθώ
εκεί με το ποδήλατό μου.


Τη νύχτα το φεγγάρι κρέμεται
εκεί· όμως η Βαράσοβα φαίνεται
το πρωί.


Οι βάρκες πάνε για ψάρεμα
και  εγώ κάθομαι εκεί,
τον ήλιο  για να δω
που ανατέλλει κάθε πρωί.


Ο Παλαμάς γεννήθηκε εδώ·
γι’ αυτό εμπνεύστηκε από
τον τόπο αυτό.


Κωνσταντίνος Βάγιας, Α2


«Το μαγευτικό Μεσολόγγι»


Ένας τόπος μικρός, μα όπου κι αν σταθείς,
γεμάτος δάκρυα κι αρμύρα σίγουρα θα βρεθείς.
Το χώμα σκληρό, με αίμα ποτισμένο
από  έναν λαό σκληρά δοκιμασμένο.
Ένας τόπος όμορφος με κάλλη φορτωμένος
που σε καλεί να τον χαρείς εσύ ο διαλεγμένος.


Κωνσταντινα Μαρία Χουλιάρα ,Α2


Εκεί απ’ τη γη αυτή
πήρα κουράγιο και δύναμη
ν’ αντέξω άραγε ακόμα
ποιος ξέρει τι;
Σπυριδούλα Μοσχοπούλου, Α1


Εκεί απ’ της λιμνοθάλασσας την πανέμορφη λάμψη
ξεπροβάλλουν δυο σκιές χαμένες απ’ του Θεού θέληση και πράξη
όμως ο Ίδιος με έστειλε εδώ...
Και κοιτώ τον απέραντο ουρανό.
Γεράσιμος Μαστραπάς, Α1




Κωνσταντίνος ονομάζεσαι,
Ω μέγα ποιητή, της πατρίδας μας.
Σου αφιερώνω τούτο
Το ποιήμα, εγώ ο μικρός, με σεβασμό
Ησουν σπουδαίος άνθρωπος, αλλά
Σε πλήγωσε ο μαύρος καβαλάρης.


Πάτρα η πόλη σου, το
Αλάτι της
Λιμνοθάλασσας, έγινε ποίημά σου,
Αιτία των έργων σου –ποτέ δεν το ξέχασες – το
Μεσολόγγι, ο τόπος που μεγάλωσες,
Αθήνα, εκεί που σπούδασες,
Σε ευχαριστούν γι’ αυτά που τους έδωσες!


Δημήτρης Μπαλκούρας, Α1












ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
    1. Κομνηνού Ιωάννα, Υπ. Δρ. Φιλοσοφίας, Θεολογίας, η διδασκαλία των αξιών στην εκπαίδευση στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών προγραμμάτων
    2. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Δημιουργική Γραφή, οδηγίες πλεύσεως


ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου